Enrollment is closed
  • End of Registration
  • Registration closed
  • Classes Start
  • Feb 15, 2016
  • Classes End
  • Apr 24, 2016
  • Certification
  • Get a certificate for 60 €
  • Estimated Effort
  • 02:30 h/week
  • Language
  • French

À propos du cours / About the course

Ce cours constitue une introduction au management, à la gestion d’équipe et au leadership. Il permet d’aborder les mécanismes de la prise de décision, les stratégies de motivation, l'impact du numérique sur l'évolution des métiers, l’agilité nécessaire à tout manager et les compétences d’un leader. 

This course is an introduction to management, team management and leadership. It approaches decision-making mechanisms, motivation strategies, and the impact of the digital technology on occupations, the manager’s agility and the leader’s skills. 

Ses objectifs / Its Goals :

  • Apprendre à devenir manager, à optimiser les talents de son équipe, à maîtriser les impacts du numérique, à devenir agile et à évoluer (ou pas) de manager à leader.
  • Présenter des grilles de lecture, outils, concepts, théories et modèles.
  • Exposer quelques principes et conseils qui permettent de faire la différence entre management et leadership.
  • Donner la parole aux managers et dirigeants d’entreprises : Accor Hotels, Alcatel-Lucent, Axa, Extia, Fongecif Ile de France, Google, Le slip français, L'Oréal, Microsoft, Orange, Vinci Parc, Total, Sanofi, Cisco, Sony musique, Alliance Française, UGC Gaumont témoignent sur toutes ces questions.
  • Learning about how to become a manager, to maximize talents in a team, to master the impact of the digital technology, to become agile and to advance (or not) from manager to leader. 
  • Presenting interpretation grids, tools, concepts, theories and models. 
  • Expounding some principles and recommendations in order to differentiate management from leadership. 
  • Giving the floor to some companies’ managers and leaders testifying about those issues (e.g. Accor Hotels, Alcatel-Lucent, Axa, Extia, Fongecif Ile de France Google, Le slip français, L'Oréal, Microsoft, Orange, Vinci Parc, Total, Sanofi, Cisco, Sony musique, Alliance Française, UGC Gaumont).

Format / Format :

les cours sont diffusés sous la forme de 5 à 6 vidéos de 10 minutes environ par semaine, durant les 6 semaines. Les supports des présentations et la transcription des vidéos sont mis à disposition. Pour ceux qui le souhaitent ce cours est complété par le livre de l'enseignant. Des QCM autocorrectifs permettent aux apprenants de faire le point sur leurs acquis.

Un forum est dédié aux échanges entre apprenants, aux témoignages et aux questions.

Plusieurs espaces sur les réseaux sociaux sont animés par le Community Manager du MOOC, Pierre Boullier, afin d'encourager les partages d'expériences et d'améliorer l'appropriation des contenus.

Courses are broadcasted in the form of 5 to 6 videos of about 10 minutes every week for 6 weeks. Presentation materials and video transcripts are made available. For those who wish, that course can be supplemented with the teacher’s book. Some self-correcting quizzes may help learners to review their progress.

A forum is dedicated to exchanges between students, testimonies and questions. 

Several social networking spaces are moderated by the MOOC’s Community Manager, Pierre Boullier, in order to encourage experience sharing and to improve the appropriation of the contents. 

Le professeur répond régulièrement en direct par web conférence aux principales interrogations qui ont émergées des discussions du forum et des réseaux sociaux.

The teacher regularly gives online answers through web conferences to the main questions that emerged from discussions on the forum or social networks. 

A qui s'adresse ce cours ? / For whom is this Course designed? 

Ce cours s’adresse / This course is aimed at  :

  • à tous ceux qui sont curieux et qui veulent comprendre les mécanismes de la prise de décision, les stratégies de motivation, les domaines d'intervention du manager, ce que le numérique change et les compétences d'un leader,
  • à toute personne qui va vivre une expérience d’encadrement et souhaite apprendre quelques techniques,
  • aux managers en fonction qui recherchent des clés de compréhension pour progresser dans leurs pratiques.
  • Anyone who is curious and willing to understand the workings of decision-making, motivation strategies, the manager’s fields of intervention, what is digital technology changing, and the skills specific to a leader
  • Anyone who is about to experience leadership and whishes to learn some techniques
  • Managers in office who are looking for keys to understanding so as to advance their practices.

 

Prérequis / Requirements

Il n’y a aucun prérequis pour suivre ce cours / This course does not mandate any pre-requisites.

L'enseignant / The Teacher

Cécile Dejoux

Professeur des universités au Cnam Paris

Responsable opérationnel du Master RH du Cnam, elle enseigne à l’ESCP Europe, l’ENA et donne de nombreuses conférences. Elle a publié de nombreux articles scientifiques et livres. Elle est classée n°1 dans les "50 défricheurs qui font la France de demain" (novembre 2014) par le magazine l'OPINION.


Professor of Management and PhD Supervisor (Cnam University, Paris)

Operating manager of the Cnam University’s HR Master, she teaches to the European ESCP Europe, the ENA and has lectured numerous conferences. She has published several books and scientific articles. She is ranked n°1 in the "50 pioneers who are building the France of the future" (November 2014) “l'OPINION” magazine.

http://ceciledejoux.com )

@CecileDej

Plan du cours / Course Syllabus

Semaine 1 : Le métier de manager / Week 1: The Job of a Manager 

    • Manager : des exemples de situations de chefs d’agence / Manager: examples of situations experienced by agency heads
    • Comment définir le métier de manager ? / How to define the job of a manager?
    • Quelles sont les perspectives de ce métier ? / What are that job’s prospects? 
    • La parole aux managers (UGC Gaumont) / Giving the floor to manager

Semaine 2 : Décider / Decision-making

    • Décider : l’exemple de la succession de Marriott /  Decision-making: the example of Marriott’s replacement
    • Pourquoi le manager doit-il décider ? / Why does the manager have to decide?
    • Comment le manager décide-t-il ? / How does the manager decide? 
    • Comment le manager peut-il améliorer son processus de décision ? /  How can the manager improve their decision-making process? 
    • La parole aux managers / Giving the floor to manager

Semaine 3 : Motiver / Motivating

    • Motiver : l’exemple d’HCL et les employés d’abord / Motivating: the example of HCL and employees first
    • Que représente le concept de motivation ? / What does the concept of motivation mean?
    • Pourquoi le manager doit-il motiver ses collaborateurs ? / Why does the manager have to motivate their staff? 
    • Quelles sont les problématiques liées à la motivation ? / What are the issues related to motivation?
    • Comment décoder les facteurs de motivation ? / How to decipher motivation factors? 
    • La parole aux managers / Giving the floor to manager

Semaine 4 : Digitaliser le management  / Digitizing Management

    • Nouveaux rapports au temps ? / A new approach to time?
    • Nouveaux rapports au travail ?  / A new relationship to work?
    • Nouveaux comportements ? / New behaviors?
    • Nouveau style de management ? / New management styles?
    • La parole aux managers (Alcatel-Lucent, Alliance Française, Cisco, Cisco, L’Oréal, Microsoft, Sanofi) / Giving the floor to managers and leaders

Semaine 5 : Devenir agile / Becoming agile 

    • Devenir agile : L’exemple d’Extia, « incubateur de talents »  / Becoming an agile manager : Example of Extia, creative incubator for talents
    • Pourquoi devenir un « manager agile » s ‘impose ? / Why is it so important to become an agile manager?
    • Qu’est-ce qu’un manager ou leader agile? / What is an agile manager or leader?
    • Comment insuffler l’esprit «  start up » dans l’entreprise et le management ? / How to inspire a start-up perspective to a firm and its management?
    • La parole aux managers et aux leaders agiles (Axa, Accor Hotels, Extia, Fongecif Ile de France, Google, Le Slip français, Orange, Total) / Giving the floor to managers and leaders

Semaine 6 : Devenir un leader / Becoming a Leader

    • Devenir un leader : conseils de dirigeants / Becoming a leader: leaders’ advice 
    • Quelle est la différence entre le management et le leadership ? / What is the difference between management and leadership?
    • Qu'est-ce qu'un leader ? / What is a leader?
    • Que nous apprend la théorie ? / What does theory teach us?
    • Comment passer de manager à leader ? /  How to get from manager to leader?
    • La parole aux leaders / Giving the floor to leaders

Séances Bonus (optionnelles) :  Développer les talents> / Optional sessions :  Developing talents

    • Développer les talents : l’exemple de Danone /Developing talents: the example of Danone
    • Pourquoi la gestion des talents est-elle devenue incontournable ? /Why has talent management become essential?
    • Qu’est-ce qu’un talent ? / What is a talent?
    • Comment gérer les talents ?  / How to manage talents?
    • Quel est le rôle du manager dans la gestion des talents ? /What is the manager’s role in talent management?
    • La parole au manager /Giving the floor to the manager

Lecture recommandée

Ce cours est repris et développé dans l’ouvrage : / This course is taken up and developed in the book Dejoux, C. 2016:  Dejoux, C. 2016. Du management au leadership agile, Les Topos, Dunod.

Plane, JM. Théories du leadership : modèles classiques et contemporains, Dunod, 2015. 

Evaluation / Assessment :

Des épreuves hebdomadaires et une épreuve terminale de type QCM, permettent l’obtention d'une attestation de suivi avec succès. Pour obtenir cette attestation de suivi avec succès il faudra avoir 50% de réussite à l'ensemble des tests.

Pour ceux qui le souhaitent, un CERTIFICAT avec authentification, pouvant être transformé en une UE Mooc de 2 ECTS dans le cas d'une inscription au Cnam, peut-être délivré contre paiement (60 euros). Dans ce cas, le test final est passé en ligne 3 semaines après la fin du MOOC, avec surveillance et vérification de l'identité et après paiement et inscription préalables dans l'espace du MOOC.

Final exam (quiz), in order to obtain a certificate of diploma.

To get the attendance certificate, you need to take the weekly tests and the final multiple choice. To get this attendance certificate, you need a 50% result to the tests altogether.

An authenticated CERTIFICATE worth 2 ECTS can be delivered for 60 euros, provided that you have enrolled at the CNAM. After payment and registration on the MOOC platform, you will take the final test 3 weeks after the end of the MOOC. The test is supervised and your identity will be checked.

Conditions d'utilisation / Terms of Use :

du cours / about the course:

Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Pas de Modification

l’utilisateur doit mentionner le nom de l’auteur, il peut exploiter l’œuvre sauf dans un contexte commercial et il ne peut apporter de modifications de l’œuvre originale.

BY-NC-ND Creative Commons License: users have to mention the writer’s name, they can tap that work except in a trade context, and they can not change the original work. 

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